Deskundig advies in de grootste hardloop-
en wandelspeciaalzaak
van Nederland!

Waarom sokken wisselen?

27Jun

Naarmate de wandelafstand groter wordt, neemt de kans op blaren toe. Maak je regelmatig een lange wandeltocht of loop je bijvoorbeeld de Vierdaagse mee? Dan is het verstandig om een extra paar sokken mee te nemen. Gelukkig zijn ze niet zwaar en passen ze in het kleinste gaatje van je (rug)tas.

Doe je sokken tijdens een pauze moment even uit, zodat het overtollig vocht kan verdampen en je voeten even vrij kunnen bewegen. Zijn ze nat van het vocht, dan is het aan te bevelen ze te vervangen door een droog paar om de volgende redenen:

  1. Wandelen met natte sokken, betekent een natte huid. Ook al zijn ze slechts een beetje nat, de kans op blaren is groter omdat een natte huid weker is.
  2. Sokken zorgen voor een stukje dempend vermogen. Bij elke pas moet het lichaamsgewicht gedragen worden en iedere vorm van demping is meegenomen. Een sok die verzadigd is met vocht verliest en groot deel van zijn demping.
  1. De temperatuur van je voeten kan stevig oplopen bij lange wandelingen. Zeker als je op het asfalt loopt waar de zon voortdurend op schijnt. Een droge sok zorgt in dit geval voor een stukje verkoeling.

Kortom: het verwisselen van sokken kan aangenaam zijn voor je voeten die je toch tot aan de finish moeten dragen. Verzorg ze goed en wees er zuinig op.
Ben je de finish gepasseerd, doe lekker je schoenen en sokken uit en zorg voor frisse lucht en afkoeling.

Tenslotte nog twee tips voor wandelaars die snel last hebben van een vermoeid, zwaar of verkrampt gevoel:

1. Drink voldoende voor, tijdens en na een lange tocht. Drink niet pas als je dorst hebt, want dan ben je eigenlijk te laat. Verlies je circa 2% lichaamsgewicht aan vocht, kan dit al leiden tot een minder prestatie.
2. Overweeg eens om met wandelen compressiekousen te dragen. Wij weten uit ervaring dat dit veel ongemakken kan voorkomen. Wil je hier meer over weten? Lees dan hier meer.