Deskundig advies in de grootste hardloop-
en wandelspeciaalzaak
van Nederland!

Minder ongemakken met wandelen door meer compressie

26Jun

De zomer is in volle gang en de temperaturen stijgen. Dit levert bij veel mensen extra energie op. Gelukkig maar, want velen bereiden zich voor op de diverse wandeltochten die de komende periode gaan plaatsvinden zoals de Nijmeegse Vierdaagse. Er zijn echter veel wandelaars die bij het maken van langere tochten last krijgen van een zwaar, vermoeid of zelfs verkrampt gevoel in de onderbenen. Ook vochtophoping rondom de enkels en voeten staan het wandelplezier nogal eens in de weg. Wat zijn de oorzaken en hoe kun je het verkomen?

Afbraak van spierweefsel
Tijdens een langdurige inspanning wordt in geringe mate spierweefsel afgebroken. Dat klinkt wat dramatisch, maar het is een proces waarvan je normaal weer snel herstelt. Een teveel aan afbraak is echter niet goed, want spierweefsel bestaat onder andere uit eiwitten en deze binden vocht aan zich. Een teveel aan vochtophoping in de ruimte tussen de cellen betekent automatisch dat er geen sprake meer is van een optimale doorbloeding. Het afvoeren van bloed uit de onderbenen richting ons hart, met de afvalstoffen van het verbrandingsproces daarin opgenomen, wordt in dat geval belemmerd. Het resultaat is dat er oedeem (vocht) kan ontstaan in de onderbenen, enkels en/of voeten. Tijdens de Vierdaagse is dit bij veel wandelaars op de derde en vierde dag duidelijk zichtbaar. Bovendien kunnen spierklachten, kramp en een vermoeid gevoel ontstaan.

Extra compressie (druk)
Extra compressie op het onderbeen, waarbij de gedoseerde druk aflopend is van de enkel naar de knie, zorgt er voor dat zogenaamde spierpomp-werking van de kuit geoptimaliseerd wordt. De bloedstroom vanuit je onderbeen richting het hart wordt beter en afvalstoffen die vrijkomen bij het verbrandingsproces tijdens de inspanning worden beter afgevoerd. Ongemakken als vochtophoping, verkramping, een zwaar en stram gevoel in de spieren krijgen hierdoor minder kans en ook scheenbeen- of achillespeesblessures zijn gebaat bij een betere doorbloeding. Extra compressie op de kuit zorgt bovendien voor minder trilling in de kuit bij elke voetlanding. Blijft de extra compressie nog een geruime tijd na de inspanning aanwezig, dan zorgt dit bovendien voor een sneller herstel.
Kortom, meer compressie: minder kwaaltjes en plezieriger wandelen!

Hoe bereik je extra compressie?
Extra compressie is te bereiken door het dragen van compressiekousen. Zowel voor hardlopers als wandelaars zijn compressiekousen verkrijgbaar in het LoopCentrum. Lees hier meer over de compressiekousen van Herzog en hun eigenschappen.