Interview Sportpodotherapeut Rob Thijssen

De komende tijd zullen meerdere experts en specialisten in en rondom het LoopCentrum zich aan je voorstellen. We trappen af met een interview met sportpodotherapeut Rob Thijssen. Op dinsdagen en donderdagen is Rob aanwezig bij ons in het LoopCentrum om klanten te voorzien van podotherapeutisch advies. 

Laten we starten met een voorstelrondje: Wie is Rob Thijssen? 

Ik ben Rob Thijssen en in woon in Blerick, 21 jaar geleden besloten mijn vrouw Anouk en ik om het roer om te gooien en samen te starten met onze eigen podotherapeutische praktijk in Blerick onder de naam Thijssen en Gubbels. 

Tegenwoordig hebben we vier praktijken met twaalf medewerkers en sinds 2009 ben ik zelf twee dagen per week in het LoopCentrum aanwezig. De sportmedische kennis is een vak apart en de markt voor hardloopschoenen is continu in verandering. Door mijn expertise te combineren met de expertise binnen het LoopCentrum, kunnen we de hardloper voorzien van het beste advies. 

Zelf ben ik ook een fanatieke sporter en in mijn vrije tijd speel ik graag een potje golf en bezoek ik regelmatig de sportschool. Ik heb in het verleden altijd prestatief gehockeyd en heb daarna veel hardgelopen.  

Hoe lang ben je al werkzaam als sportpodotherapeut? 

Sinds 1999 werk ik als sportpodotherapeut. Hiermee hoor ik tot de eerste lichting sportpodotherapeuten van Nederland. 

Waar komt je passie voor sportpodotherapie vandaan? 

Toen ik begon was het vak nog redelijk onbekend. Aangezien ik zelf een passie voor sport heb, kwam sportpodotherapie al snel ter sprake. Vanuit hier is ook de passie voor het vak ontstaan. Uiteindelijk besloot ik om me verder te gaan specialiseren in de sportpodotherapie. 

Hoe kijk je zelf aan tegen de aanpak van het LoopCentrum? 

Het fijne aan de aanpak van het LoopCentrum is dat ze écht de tijd nemen voor de mensen en luisteren naar de wensen van de klant. Ze proberen oprecht de juiste schoen voor een persoon te vinden en klanten mogen terugkomen met een schoen als deze uiteindelijk toch niet naar wens is. Bij het LoopCentrum verkopen ze niet alleen maar een product. Ze staan echt klaar voor hun klanten. 

Waarom heb je ervoor gekozen om samen te werken met het LoopCentrum?

Toen ik hier voor het eerst binnenkwam sprak de visie van het LoopCentrum mij heel erg aan. Na een aantal goede gesprekken zijn we al snel op deze samenwerking uitgekomen. De persoonlijke aandacht en de service die ze bij het LoopCentrum te bieden hebben zijn een belangrijke factor geweest in deze keuze. 

Wat vind je het leukste / meest interessante aan de samenwerking met het LoopCentrum?

De markt voor hardloopschoenen is erg uniek. De meeste fabrikanten blijven hun schoenen steeds weer ontwikkelen en komen ieder jaar met nieuwe updates en nieuwe modellen. Hierdoor veranderen de eigenschappen van de schoen steeds een beetje. Bij het LoopCentrum kennen ze de modellen én de updates. Ik geef aan wat een voet nodig heeft en de specialisten bij het LoopCentrum weten zo welke schoen hierbij past. Dat is ook het unieke aan onze samenwerking en zo blijven we elkaar versterken met onze verschillende expertises.

Wat is volgens jou de kracht en de waarde van deze samenwerking?

De echte kracht is het delen van onze kennis en expertise. De specialisten van het LoopCentrum kunnen met hun analyse bepalen wat een schoen doet. Met mijn analyse bepaal ik wat de voet in die schoen doet. Zo komen we samen tot de juiste schoen voor de juiste persoon. 

Wanneer doet een hardloper er verstandig aan om de kiezen voor op maat gemaakte inlegzolen?

Voor de beginnende hardloper is het in eerste instantie van belang dat diegene een goede schoen heeft. Krijg je last van pijntjes in de voeten, enkels, knieën of de rug? Dan kan het zijn dat de voet iets niet goed doet tijdens het lopen. Dan kijken we als eerste naar het hardloopschema en de looptechniek van de hardloper. We kijken hierbij ook naar het verleden van een sporter. Hardlopers die in het verleden veel gewielrend hebben komen vaak met andere klachten binnen dan hardlopers die juist jaren gevoetbald hebben. Dit zijn belangrijke factoren die we mee nemen in het uiteindelijke advies. 

Uiteindelijk kan het dus verstandig zijn om op maat gemaakte inlegzolen te gaan gebruiken. Deze zolen zorgen dan voor de ‘finetuning’ zodat je minder last krijgt van pijntjes en ongemakken. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat een hardloper meer baat heeft bij bijvoorbeeld sportfysiotherapie of dat het zelfs verstandig is om dagelijks gebruik te maken van inlegzolen en dus niet alleen tijdens het sporten. Dit hangt dus af van een aantal verschillende factoren. 

Zit er over het algemeen veel verschil tussen een ‘hardloopvoet’ en een ‘wandelvoet’?

Een rennende voet functioneert anders dan een lopende voet. In die zin zit er dus zeker wel verschil tussen een hardloop-  en een wandelvoet. Als sportpodotherapeut zie ik eigenlijk niet zo veel voetblessures voorbijkomen. Het verschil in de hardloopvoet en de wandelvoet is bijvoorbeeld terug te zien aan het type blessures. Zo komen hardlopers vaker langs met klachten vanaf boven de enkel. Dat zijn dus vooral de heup-, knie-, been, en rugklachten. Bij wandelaars komen dit soort klachten in veel mindere mate voor. 

Heb je nog concreet advies voor beginnende hardlopers? 

Als je begint met hardlopen dan is het natuurlijk van belang dat je een goede en functionele hardloopschoen kiest die goed past bij je voeten en bij je lichaam. Maar hiernaast is het ook belangrijk om goed te beseffen waar je zelf vandaan komt. Heb je al veel gesport in het verleden? Dan is de kans natuurlijk wel groter dat je al sneller meer aan kunt. Maar het is wel belangrijk dat je luistert naar je lichaam en bewust bent van wat je lichaam allemaal aan kan. Luister hierbij ook goed naar je spieren. Zeker wanneer je een goede conditie hebt omdat je in het verleden bijvoorbeeld andere sporten heb beoefend, is het belangrijk om er op te letten dat je niet onnodig je spieren gaat forceren. 

Nog een belangrijke tip voor de beginnende hardloper: Heb je tijdens een training hard gewerkt en zijn je spieren verzuurd? Doe dan daarna even een training rustig aan of sla zelfs een training over. Dat kun je beter doen dan volle bak door blijven zetten en zo onnodig je spieren te gaan forceren. Het motiveert natuurlijk veel beter wanneer je lekker in een stijgende lijn door kunt gaan dan wanneer je direct een terugval krijgt. Want dat motiveert natuurlijk niet. De opbouw van je trainingen is dus erg belangrijk! 

Meer info over Rob en zijn praktijk vind je op de website van Podotherapie Thijssen-Gubbels

Mocht je vragen hebben dan kun je altijd vrijblijvend een mail sturen of een afspraak maken met Rob in het LoopCentrum. Stuur gerust een mailtje naar info@thijssen-gubbels.nl