Interview Fysiotherapeute Sanne Caelers

Maak kennis met Sanne!

De komende tijd zullen meerdere experts en specialisten in en rondom het LoopCentrum zich aan je voorstellen. Vandaag is het de beurt aan Sanne Caelers. Sanne is werkzaam als fysiotherapeute bij Fysio Stofberg in Heythuysen en hiermee een hele fijne partner binnen ons medisch netwerk. Wij gingen langs bij de praktijk locatie in Heythuysen om meer te weten te komen over Sanne, haar drijfveren en haar passie voor het vak! 

  1. Even een kort voorstelrondje: wie is Sanne Caelers?

Mijn naam is Sanne Caelers en ik ben in mijn praktijk in Heythuysen actief fysiotherapeute voor Fysio Stofberg. Als fysiotherapeute geef ik mijn patiënten een duidelijk klinisch beeld en hiermee ook een advies. Hierbij kijk ik naar de pijnklachten van de patiënt en onderzoek in de oorzaak. Waar komen deze klachten precies vandaan? Hiermee wil ik de patient uiteraard weer volledige pijnvrij op weg helpen! Zelf ben ik gespecialiseerd in (hard)loop specifieke klachten. Waarbij ik ook gangbeeld analyse maakt. Hiermee geef ik de patiënt inzicht in de manier waarop hij/zij loopt en hoe de coördinatie is om deze beweging tot stand te brengen en wat de compensatie strategieën zijn. Door mijn specialisatie behandel ik voornamelijk klachten in het onderste keten zoals enkel- knie-, heup- en lage rugklachten. 

Maak kennis met Sanne!

De Run for KiKa Marathon

Hiernaast is de praktijk sind 2019 partner van de Run for KiKa Marathon. Dit betekent dat ik vaak mee ga als fysiotherapeut tijdens de evenementen. Maar ook tijdens de voorbereiding op de marathons zijn we aanwezig. Wanneer iemand zich opgeeft voor één van de Marathons dan krijgen ze informatie over hoe het in zijn werk gaat en tips voor een goede voorbereiding op de marathon. Ook geef ik presentaties tijdens de verschillende Kick-off evenementen. Ik vind het heel mooi om hiermee de hardloper goed op weg te helpen in de voorbereiding én mijn steentje bij te dragen aan een gezamenlijk maatschappelijk doel!

Naast dat ik werkzaam ben als fysiotherapeute, heb ik nog een aantal eigen ondernemingen. Zo run ik samen met een vriendin de Nonsense Escaperoom in Heythuysen én verhuur ik samen met mijn vriend in de wintermaanden onze Boutique Yurt ‘Puck’. Stilzitten zit er bij mij dus niet in! Verder geeft ik onder de naam @sanne_hardloopfysio graag nog tips & tricks aan hardlopers. (Volgtip!)   

2. Zo te horen zit je inderdaad niet vaak stil! Heb je hiernaast ook zelf nog tijd om te sporten, zo ja welke sporten beoefen je? 

Ik speel zelf graag een potje tennis en trek iedere week de hardloopschoenen aan. Ik run de praktijk binnen het gebouw van Anytime Fitness in Heythuysen. Daar ben ik dan ook vaak te vinden om zelf nog even lekker te sporten na het werk. 

3. Hoe lang ben je al werkzaam als fysiotherapeute?  

Ondertussen ben ik alweer 6,5 jaar actief als fysiotherapeute. Ik ben afgestudeerd bij Fysio Stofberg en hier ben ik niet meer weggegaan!

4. Waar komt je passie voor de fysiotherapie vandaan?

Nou, daar zit best wel een leuk verhaal achter. Toen ik in groep 8 zat, gingen we met school een kijkje nemen in het ziekenhuis in Roermond om te kijken hoe het hier allemaal in zijn werk gaat. Hier namen we ook een kijkje op de revalidatieafdeling. Op deze afdeling hadden ze destijds een loopbad voor revaliderende patiënten. Hier vertelden ze mij dat ze in dit bad konden bepalen hoe de patiënt loopt en wat de kracht van de patiënt is. Dit sprak me op die jonge leeftijd al heel erg aan. Toen ik thuis kwam vertelde ik enthousiast dat ik daar meer mee wilde doen! Uiteindelijk heb ik vmbo-t gedaan, om vervolgens het CIOS te gaan doen. Tijdens verschillende stages werd mij duidelijk dat fysiotherapie helemaal mijn ding was! Vervolgens was de keuze voor een opleiding Fysiotherapie in Heerlen dan ook de vervolg stap.

5. Wat zijn precies jouw specialisaties?

In de praktijk komen veel verschillende patiënten. Van kinderen met loopproblemen tot ouderen. Dat maakt het werk lekker afwisselend. Maar mijn focus ligt echt bij het behandelen van klachten bij wandelaars en hardlopers. Ik wil mezelf onderscheiden door me vooral ook te richten op preventieve en oorzaakgerichte behandeling. Voorkomen is immers beter dan genezen. Ook maak ik het traject inzichtelijk voor de patiënt zelf. Zo maak ik bijvoorbeeld gebruik van een speciale app: Physiapp. Met deze app krijgt de patiënt met behulp van video’s en tekstuele uitleg meer informatie om thuis ook aan de slag te gaan. Ook kan ik hier heel eenvoudig van een afstandje de oefeningen aanpassen en de patiënt gerichter helpen met het herstel, zelfs op afstand!

 6. Help je vooral sporters/hardlopers, of juist ook wandelaars? 

Zoals gezegd komt er echt vanalles voorbij in mijn praktijk. Maar over het algemeen komen er vooral hardlopers bij mij langs. Zeker ook omdat mijn focus op het preventieve behandelen ligt. Wandelaars zie ik veel vanuit de doorverwijzingen van podotherapeuten, dus ook bij deze doelgroep ligt de focus.

7. Hoe kijk jij aan tegen de aanpak van het LoopCentrum?

De gerichte aanpak van het LoopCentrum vind ik persoonlijk erg sterk. De specialisten binnen het LoopCentrum zetten letterlijk mensen in beweging om vervolgens te kijken wat er gebeurd. Wat mij betreft de ideale manier om een degelijk advies uit te kunnen brengen. Ik ben vooral ook fan van de techniek die wordt gebruikt in het LoopCentrum: door het gebruik van de RS-scan kan er nauwkeurig advies worden gegeven aan hardlopers. Tijdens het rennen belast je namelijk je gewrichten met 3 tot 5 keer van je normale lichaamsgewicht. Dit zorgt voor extra ondersteuning en een ander bewegingsverloop. Op een reguliere loopband kun je naar mijn mening geen juiste analyse maken. Niemand rent namelijk op zijn eigen, comfortabele tempo op een loopband maar meer op een geforceerd tempo. Ik zeg eerlijk: hadden ze bij het LoopCentrum gebruik gemaakt van een analyse op een reguliere loopband, dan had ik niet met ze samengewerkt.

8. Waarom zou je ervoor kiezen om samen te werken met het LoopCentrum?

De visie van het LoopCentrum komt heel goed overeen met mijn eigen visie. Mensen écht goed op weg willen helpen. Plus de samenwerking met de schoenadviseurs bevalt erg goed om zo tot een juist advies te komen voor de klant.

9. Hoe kijk jij als fysiotherapeute aan tegen het belang van goede schoenen? Zowel voor hardlopers als voor wandelaars? 

Een goede schoen geeft extra ondersteuning. Het kan goed zijn dat je lichamelijk alles goed op orde hebt, maar als je dan op foute schoenen loopt, dan ga je toch echt last krijgen. Hier komt dus ook weer die preventieve aanpak kijken. De drempel om te starten met hardlopen is (zeker de laatste jaren) erg laag. Vaak heeft iemand nog een (oud) paar schoenen liggen en gaat hij/zijn van start. Maar vaak zijn de schoenen dan helemaal niet meer geschikt. Met de juiste schoenen, stuur je het eerste gedeelte in de keten aan om goed op de benen te kunnen staan. Hierdoor is de kans groter dat je (onnodige) blessures voorkomt!

10. Klopt het dat je veel marathonlopers / wedstrijdrenners helpt in de voorbereiding? Miss lastige vraag. Maar wat is volgens jou hierin ‘de basis’? Wat zorgt voor een goede voorbereiding? De opbouw? De hardlooptechniek? 

Zeker voor marathonlopers is het belangrijk om goed te beseffen dat de voorbereiding een stuk langer is dan bij kortere afstanden! Het doel duidelijk: ik wil die marathon uitrennen! Maar hierbij is het echt belangrijk dat je als renner heel goed beseft hoe je dit doel het beste kunt verwezenlijken. Bij een goede voorbereiding op de marathon, moeten echt álle componenten kloppen. Klopt het totaalplaatje niet? Dan wordt het een lastig verhaal om het uiteindelijke doel, het uitrennen van de marathon, te verwezenlijken. Denk bij zo’n totaalplaatje bijvoorbeeld aan goede voeding, goed schoeisel, een goede voorbereiding etc. Tijdens het rennen van een marathon zal er altijd een keer de vermoeidheidsfase optreden. Als renner doe je er verstandig aan om goed in beeld te brengen na hoeveel kilometer deze fase begint. De opkomende vermoeidheid kun je in de voorbereiding ook proberen uit te stellen door bijvoorbeeld stabiliteits- en krachttrainingen.

11. Heb je nog concreet advies voor beginnende hardlopers / wandelaars / sporters?

Zorg ervoor dat je het hardlopen op de juiste manier gaat opbouwen. Begin niet zomaar 10 kilometer te rennen maar ga de afstand opbouwen. Vraag bij twijfel zeker ook om advies bij andere hardlopers of bij een specialist. Zoek dingen voor jezelf uit voordat je zomaar begint met rennen. Zorg preventief voor een hardloopschema dat bij jou past en maak gebruik van de juiste materialen. Tevens is het trainen van de voetspieren en stabiliteit ook een belangrijk item wat snel achterwegen wordt gelaten maar vaak bij beginners geen bewustwording van is. 

12. Heb je verder nog opmerkingen / wil je nog iets kwijt?

Ik wil het belang voor de bewustwording van de hardloper nog eens aanstippen. Het lijkt namelijk zo’n laagdrempelige sport, waar iedereen zelfstandig mee kan starten. Maar hier ligt voor veel mensen de valkuil. Iedereen kan rennen, maar niet iedereen kan technisch rennen.