Deskundig advies in de grootste hardloop-
en wandelspeciaalzaak
van Nederland!

Griep en verkoudheid

23Nov

Verkoudheid en griep, hoe ga ik ermee om als sporter?
Nu de herfst volop bezig is, is de kans op een griepje of verkoudheid ook weer groter. Dat kan net een vervelende onderbreking in je training zijn. Wat is het verschil tussen beiden? Wat kun je doen om de kans op besmetting te verkleinen en wat zijn de sportadviezen als je toch aangestoken bent ?

Het verschil tussen een verkoudheid en griep
Verkoudheid is een infectieziekte die door verschillende virussen veroorzaakt kan worden. Deze ziekte kenmerkt zich door moeheid, loopneus, keelpijn of schorre keel, gezwollen slijmvliezen, oorpijn en hoesten. Vaak bestaat er ook lichte temperatuursverhoging. Griep is ook een virusinfectie, maar wordt specifiek veroorzaakt door het influenzavirus. Het leidt tot symptomen die heviger zijn en meestal ook het gehele lichamen betreffen, zoals koorts (39-40 graden), een gevoel van ziek zijn, algehele vermoeidheid, rillingen, spierpijn, hoofdpijn, hoesten.

De kans op besmetting verkleinen
Om de kans op een besmetting zo gering mogelijk te laten zijn kun je onderstaande tips meenemen.

Houd je weerstand optimaal: Als je vermoeid bent, weinig of slecht slaapt of wanneer je een erg laag vetpercentage hebt, gaat je weerstand omlaag. Een gezonde voeding met daarin onder andere vitamine C, Zink en antioxidanten dragen bij aan verbetering van je weerstand. Probeer misschien eens het recept van ‘anti-griep drankje’
Drink voldoende! Blijf goed water drinken en laat koffie meer staan. Door goede hydratatie zorg je dat de slijmafvoer wordt verbeterd en eventuele virussen zich minder goed kunnen nestelen.
Doorluchten, ook in de winter. Lucht je huis, de slaapkamer en werkomgeving goed! Door ramen open te zetten krijgt een virus minder kans zich in de omgeving te nestelen en zich daar te verspreiden.
Bescherm de slijmvliezen. Een infectie ontstaat doorgaans door contact met de slijmvliezen. Door zo min mogelijk met je handen je mond, neus en ogen aan te raken verklein je de infectiekans. Drink niet uit een glas of fles van iemand anders en maak voorwerpen als deurklinken, afstandsbedieningen, telefoons, ipad, en toetsenborden regelmatig schoon.

Train wat rustiger
Als je je minder fit voelt of bij een opkomende verkoudheid kan het helpen om rustiger aan te trainen. Dat helpt ook je weerstand op peil te houden, want door intensief trainen zal je weerstand tijdelijk verminderen.

Toch aangestoken, en dan?
Als je je ziek voelt twijfel je misschien of je nu wel of niet moet gaan hardlopen. Grofweg zijn er twee regels:

1. Bij koorts, spierpijn en een verhoogde hartslag in rust wordt sporten afgeraden. Het is dus verstandig om de temperatuur te meten als je je ziek of grieperig voelt. Meet deze temperatuur altijd vóór het nemen van temperatuurverlagende of pijnstillende middelen zoals aspirine en paracetamol. Een tweede hulpmiddel is de rustpols. Deze is vaak 5 tot 10 slagen hoger bij een opkomende verkoudheid of griep. Dat kan dus een voorbode zijn.
2. De tweede regel gaat over het aanpassen van je training aan je gevoel. Pas je training ook aan als je je minder goed voelt dan verwacht of gewenst.

Gevaarlijk om toch te gaan sporten?
Het idee om toch te gaan sporten “om de ziekte er uit te zweten” is een onzinnig fabeltje. Het is goed om te weten dat trainen met griep of koorts gevaarlijk is. Je immuunsysteem is verzwakt en je lichaam heeft alle energie nodig om beter te worden. Je loopt bovendien het risico dat de virusinfectie ook terecht kan komen in de hartspier met als gevolg een myocarditis. Rust nemen dus en niet trainen! Met een verkoudheid geldt een andere stelregel. Anders dan griep, kun je met een verkoudheid (dus zonder koorts!) wel doortrainen.

Tot slot: herstel voldoende!
Ben je weer opgeknapt, ga dan niet direct weer volle bank aan de slag, maar geef je lichaam een aantal dagen rust om te herstellen. De vuistregel die je beste kunt hanteren bij koorts is dat je het dubbele aantal dagen dat de koorts heeft geduurd niet moet lopen. Dus herstel = dagen ziek x 2 .