Deskundig advies in de grootste hardloop-
en wandelspeciaalzaak
van Nederland!

Vandaag gesloten
Neem contact met ons op

Hardlopen in de kou

20Dec

Wit en bruin vet
Zoogdieren (dus wij mensen ook) hebben twee soorten vetweefsel: bruin en wit. Wit is het meest bekende, namelijk het vetweefsel dat gebruikt wordt als opslagruimte voor alle overbodige calorieën. Het bruine vetweefsel is minder bekend, maar zit boordevol mitochondriën, waardoor de kleur van het vet een beetje bruinig lijkt. Mitochondriën zorgen ervoor dat het vetweefsel goed doorbloed is en daarom kan dienen als brandstof, in plaats van opslagruimte. Het kan dus zo zijn dat in plaats van vetten op te slaan als reserve, bruin vet juist deze stoffen gaat verbranden en warmte afgeeft. Bruin vet verbrandt dus vet! Over het algemeen zijn mensen met veel bruin vet dan ook slanker.

Heel lang werd er gedacht dat bruin vetweefsel alleen bij baby’s voor kwam en dat dit zou verdwijnen rond de leeftijd van 1 jaar, omdat het lichaam dan zelf de lichaamstemperatuur kan regelen. Echter, in 2009 bleek uit verschillende onderzoeken dat ook volwassenen de beschikking hebben over bruin vetweefsel. En dit biedt mogelijkheden om bruin vet te stimuleren, zodat je meer vet gaat verbranden.

Stimuleren van bruin vet
Dankzij deze ontdekking in 2009 zijn talloze bedrijven en wetenschappers gedoken op deze materie, om te kijken hoe mensen hier hun voordeel mee kunnen doen. Zo ontdekten ze dat wit vetweefsel omgezet kan worden naar bruin vetweefsel en daarmee je vetverbranding kunt vergroten.

Bruin vetweefsel stimuleren kan op twee manieren:

1. Door regelmatig actief te bewegen
Veel beweging zorgt ervoor dat wit vetweefsel omgezet wordt in bruin vetweefsel, zodat het meer kan verbranden.

2. Door blootstelling aan kou
De tweede manier waarop je bruin vetweefsel kunt stimuleren is door blootstelling aan kou. Je lichaam heeft namelijk een optimale temperatuur, dit is de temperatuur waarbij het lichaam optimaal presteert en functioneert. Dit betekent dat wanneer het lichaam wordt blootgesteld aan kou, het bruin vetweefsel wordt geactiveerd om het lichaam warm te houden.

Sporten in de kou zorgt voor meer vetverbranding!
De combinatie van de bovenstaande twee manieren: hardlopen in koudere temperaturen!!
Je verbrandt bij elke stap meer vet dan bij warme omstandigheden en ook is het percentage vet van alle verbruikte brandstof hoger.

Je kunt dus door de thermostaat een graadje lager te zetten of door in de winter wat vaker (en langer) buiten te zijn je lichaam helpen om vet te verbranden.
Dus loop dat extra blokje om, douche wat minder warm, zet de thermostaat een graadje lager en je zult naast de besparing op de energiekosten ook nog eens een gezonder en slankere taille tegemoet zien.

Wil je graag weten hoe je jezelf het beste kunt kleden tijdens koudere periodes? Lees dan hier alles over onderkleding.