Deskundig advies in de grootste hardloop-
en wandelspeciaalzaak
van Nederland!

Vandaag gesloten
Neem contact met ons op

Atleet Rik Heijnen aan het woord over de Venloop

16Mar

De sfeer bij de Venloop is uniek. Behalve een goed georganiseerd loopevenement, is het vooral een feest waar de hele regio in aanloop naar toe leeft. Op de dag zelf wemelt het dan van bekende gezichten en hardlopers van allerlei niveau’s, die allemaal genieten van de beleving. Venlo voelt dan absoluut als het ‘stedje van lol en plezeer’.

Ik doe dit jaar mee aan de 5km. Een afstand die mij het beste ligt, en waarbij ik hoop voor de overwinning te mogen strijden. De weg naar het podium ken ik inmiddels, op zowel de jeugdloop, 5km als 10km. Ik was erbij tijdens de eerste editie in 2006. En na 300 wedstrijden in totaal wordt dit mijn zesde Venloop.

Hieronder enkele tips van mij, die jullie wellicht kunnen helpen tijdens de voorbereiding en de wedstrijddag zelf op 25 maart.

1. Kies één doel en streef dat na, dat hoeft niet altijd een tijd te zijn. Genieten of uitlopen van de wedstrijd kan een doel op zich zijn. Doelgericht trainen en hardlopen zorgt voor de juiste focus, zowel in je voorbereiding, als op de wedstrijddag.

2. Neem de tijd op de wedstrijddag. Controleer je spullen voorafgaand, plan wat extra tijd in en houdt rekening met drukte in de stad. Op een spannende dag kan dit een rustgevende factor zijn.

3. Controleer het weerbericht en pas je kleding hierop aan. De meeste lopers houden een (gevoels)temperatuur aan van 10 graden als grens tussen korte/lange kleding. Echter is dit persoonlijk! Ontdek tijdens je trainingen wat voor jou wel en niet werkt wat kleding betreft. Houd er wel rekening mee dat je op de wedstrijddag behoorlijk intensief bezig bent, t.o.v. vele trainingen.

4. Wie niet voor verrassingen wil staan tijdens de wedstrijd, zorgt niet alleen dat schoenveters goed gestrikt zijn en je startnummer juist opgespeld is, maar weet ook hoe het parcours er uit ziet. Tijdens trainingen de route verkennen kan daarbij waardevol zijn. Een uitstekende plattegrond en beschrijving is natuurlijk te vinden op de website van de Venloop.

5. Spreek met je loopmaatjes of supporters een centraal punt af waar je elkaar terugvindt. Door de hectiek in de stad wil je elkaar niet kwijtraken en een telefoon heb je als loper niet snel bij de hand. Zorg dat je na afloop niet onnodig lang hoeft te zoeken, maar elkaars ervaring uit kunt wisselen of kunt genieten van je prestatie.

6. Sta op tijd bij de start en zorg dat je lichaam zo min mogelijk de kans krijgt om af te koelen, na je warming-up. Start niet te hard, maar kies voor je eigen tempo.

7. Houd tijdens het lopen aandacht voor je looptechniek. Zeker bij een 10km of halve marathon helpt het niet om je naar de finish toe te ‘werken’ op karakter. Hierbij verwaarloos je vaak je efficiënte loophouding en breekt je dat tijdens het einde van de wedstrijd veelal op. Denk aan de tips die je mogelijk gekregen hebt en probeer rechtop te blijven lopen. Ook een ontspannen armbeweging doet vaak al wonderen.

8. Sta open voor de vele aanmoedigen van het publiek. Besef dat er nergens zoveel mensen langs de kant staan dan in Venlo, en geniet van deze steun. Let wel op de lengte van de parade, of de laatste kilometers in zijn geheel. Wie zich te vroeg of enthousiast laat meeslepen door het publiek, en bijvoorbeeld een versnelling doorvoert, komt er wellicht achter dat dit nog best een eind kan zijn tot aan de finish.

9. Na afloop kun je overmand worden door emoties (van alle aard) maar zal je vooral eerst willen bijkomen. Besef dat je lichaam moet herstellen van een intensieve inspanning. Neem in de uitloopstraat iets te eten en/of drinken zodat je energievoorraden en vochtbalans weer enigszins op orde brengt. Nog even geen trek? Neem het toch aan, en met je mee voor een later moment. Beloning in andere vormen (bijvoorbeeld een drankje op de parade of in de stad) kan nog de rest van de dag. Let er vervolgens ook op dat je wat warms aantrekt na de finish, om je lichaam te beschermen tegen het snelle afkoelen.

10. Kijk na afloop terug op je prestatie en analyseer wat er allemaal goed ging. Ben daar trots op en koester de positieve aspecten. De meer kritische wedstrijdloper zal geheid ook kijken naar verbeterpunten, maar vergeet niet dat er volgend jaar gewoon weer een kans is. Het stellen van (nieuwe) doelen gebeurt soms al direct na afloop. Samen voor een doel gaan helpt daarbij enorm.

Geniet vooral van de beloning die de Venloop zal zijn. En draag bij aan een sfeervolle dag! Tot snel!

Rik Heijnen
Atleet & Adviseur van het LoopCentrum