Deskundig advies in de grootste hardloop-
en wandelspeciaalzaak
van Nederland!

Vandaag gesloten
Neem contact met ons op

Zomertussendoortje: watermeloen

23Aug

Zin in een gezond zomertussendoortje? Neem dan een paar stukken watermeloen! Doordat deze vrucht voor ongeveer 95 procent uit water bestaat, is hij zeker bij warm weer een gezond en lekker dorstlessend tussendoortje voor of na een hardlooptraining

Na de finish van een hardloopwedstrijd zie je vaak wel liggen tussen de sinaasappelpartjes: stukjes watermeloen. Dat is niet voor niks, want doordat er zo veel water in zit, helpt het eten ervan om je vochtbalans na een training of wedstrijd weer op peil te brengen. Zeker als je in warm weer hebt hardgelopen is het dus goed een stukje meloen te eten.

Kramp voorkomen
De rode watermeloen zit boordevol ijzer, kalium en vitamine C. Dit maakt dat deze zomergroente een bloeddrukverlagend effect heeft. Kalium helpt bovendien om je zenuwen en spieren goed te laten functioneren. Zo kan het eten van een portie watermeloen voor je training helpen om kramp tijdens het sporten te voorkomen.

Antioxidanten
Watermeloen bevat ook bètacaroteen, een antioxidant die ook in wortels zit. In je lichaam wordt dit omgezet in vitamine A. Zijn je huidcellen na een training in de zomerzon beschadigd, dan zorgt het stofje bètacaroteen ervoor dat zij zich herstellen. Ook beschermt het de cellen in je lichaam tegen vrije radicalen en is het goed voor je ogen en je haar.

Hulp bij vet verbranden
Een ander stofje in watermeloen is citrulline. Uit onderzoeken is gebleken dat dit aminozuur vetophopingen in je lichaam kan reduceren. Citrulline zorgt ervoor dat bepaalde enzymen die vetopslag bevorderen hun werk niet kunnen doen en helpt je zo om vet te verbranden.

Weinig calorieën
Ben je met hardlopen begonnen omdat je zo vlak voor de zomer nog een paar kilo’s af wilt vallen? Ook dan is watermeloen als tussendoortje of als toetje een goede keus. In 100 gram watermeloen zitten maar 30 calorieën. Juist omdat watermeloen voor het overgrote deel uit water bestaat, heb je na het eten ervan toch een vol gevoel en is de verleiding kleiner om naar minder gezonde snacks te grijpen.

Bron: Sport.nl
Bekijk hier een lekker recept van watermeloen met feta en munt